"Our greatest glory is never in failure, but in rising every time we fall."

07 January 2011

Tekanan menjadikan kita tidak berfungsi sebagai manusia sepenuhnya.

Assalamualaikum
Sebelum pape, layan dulu lagu ni ya

video

Kepada sesape yang tengah menghadapi ketensenan dan kestressan tu..cuba dengar lagu ni. InsyaAllah, kita akan bertambah yakin dan cool ! Kalau nak lebih berkesan, cuba lah dengar alunan zikir dan Al-Quran. Itu adalah TERAPI TERBAIK untuk menyakit stress dan penyakit-penyakit lain barangkali. Al-Quran adalah satu mukjizat dan dengan mendengar Alunannya, insyaAllah kita mendapat ketenangan.

Ketensenan ? Euuuwwwwww...ngeri kot bila memikirkan pasal tu. Aku sangat tak suka situasi yang membuatkan aku tensen. Contohnya bila assignment yang berlambak-lambak, bila apa yang aku cuba baca tapi aku tak paham dan macam-macam lagi la. Dan perkara yang sangat annoying dan boleh menyumbang kepada perasaan "tensen" pada aku ialah bila kali pertama aku cuba sesuatu yang baru dan aku tak mampu lakukan dengan baik. Teruk kan?

Tak pe-tak pe~small matter je lah bro. Setiap orang akan hadapi tekanan. Kehidupan ni penuh dengan tekanan. Aku nak tanya..ada tak sesape kat sini yang tak pernah rasa tertekan dalam hidup dia? Kalau ada, angkat hidung ! Aku garenti, mesti tak de sape yang berani angkat hidung dia kan? Kalau ada..memang dia ni  jenis yang berhidung belang. Eh eh..bukan lah ! Jenis si hidung tinggi dan pelik lah !

Tahukah anda? (ces..ayat sejibik dalam iklan)

Stress adalah penyumbang kepada kegagalan kita untuk berfungsi sebagai manusia dalam kehidupan seharian?
Benda ni bukan mitos tapi sememangnya berlaku secara realiti. Kepada siapa?
Aku lah !

Cuba perhatikan..bila kita stress, boleh tak kita senyum? Kalau aku..sukar lah ! Boleh senyum tapi senyuman tak ikhlas dan senyum biri-biri lah ! Nampak sangat kot janggalnya kalau senyum time stress.

Kalau stress jugak kita akan jadi lebih sensitif? Ye dak? Pantang orang buat salah silap sikit, mesti kita melenting? kan??? Kalau kawan bergurau pon, mesti kita naik hangin kan?

Lagi satu ! Kalau kita stress, boleh ke kita faham apa yang kita baca? susah kan? Haaaa....Sangat mengannoyingkan kalau kita tak paham apa yang kita baca !

Kalau stress jugak, mesti kita tak nak bercampur dengan orang kan? Mesti kita nak duk sorang-sorang. Kalau boleh nak je p duk dalam gua niah tu. Time kita duk dalam bilik melayan stress, tetiba je ada orang datang. Nak je rasanya halau orang tu. Nak nak kalau bersembang sampai berejam-rejam. Tapi tak pa..tetamu. Berkat kot melayan tetamu.

Tengok..sebab stress kita tak leh berfungsi sebagai manusia dengan baik. Tak suka bercampur dengan orang, sukar untuk senyum, cepat melenting dan banyak lagi la benda-benda yang buruk !

Eh eh..encik stress ni memang tak guna. Banyak bawak masalah. kalau banyak masalah, makin stress lah jawabnya !

So, kalau boleh cuba elakkan dari stress ok ! Cuba positifkan diri. Kalau stress, cuba lah dengar lagu-lagu yang boleh bagi semangat kat kita ataupon kalau nak lebih berkesan lagi, dengar lah alunan zikir dan Al-Quran, nak lebih berkesan baca lah Al-Quran dan buat solat ! InsyaAllah dengan mengadu padaNya, kita akan mendapat ketenangan.

Sekian, terima kasih. 

p/s: Sedang menghadapi tekanan yang teramat maksimum ! Tapi sedang cuba untuk menconvertkan tekanan  itu kepada satu motivasi untuk lebih berusaha.


2 comments:

  1. a ah..siyess ak pn stress bagai dis week..kucar kacir kot ase..
    hukhuk

    ReplyDelete
  2. sabar-sabar.
    kalau stress, cuba buat terapi yang aku cadangkan kat atas. InsyaAllah berkesan.
    coz sekarang ni pon aku tengah menjalani terapi tu. Tetiba je rasa tenang bila mulakan terapi tu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...