"Our greatest glory is never in failure, but in rising every time we fall."

05 January 2011

sesembang petang yang berguna!

Assalamualaikum..

Dah lama kot aku terpikir nak buat entri ni cuma tak de masa je nak buat. Kalau ada masa pon, aku terbuat entri lain. Hi3~biasa lah kan, idea bukan nya selalu datang mencurah-curah bak air di sungai. Encik idea ni, masa kita perlukan dia..seru la macam mana pun dia tak kan datang. Kalau panggil bomoh suh seru idea tu pon belom tentu dia nak datang. Bukan main leliat lagi !

Setelah bermingguan berpenat lelahan dan bersengkang mataan menyiapkan 2 teks terjemahan, akhirnya penyiksaan aku berakhir ari ni selepas kedua-duanya sudah siap. Satu dah hantar petang tadi dan satu lagi, tinggal nak submit besok. Maka berakhirlah penyiksaan buat minggu ini namun minggu depan akan dapat lagi teks untuk diterjemahkan. What a busy life ! As a bati student~normal la kan ! Macam  tu la statement yang aku selalu dengar dari  cik Shera. Statement tu la yang selalu menemani kehidupan kami sebagai bati student. Boleh dikatakan every week ada je teks yang kami kena terjemahkan. Teks undang-undang plus teks berita dan macam - macam lagi lah ! Praktice make perfect ok !

Malam ni aku nak enjoy dulu walaupon besok kelas bermula jam 8 pagi. Merewang dulu dan lepaskan gian untuk mengupdate belog ni. Nampaknya aura kebersawangan dah ada di belog aku ni. Dah berapa ari aku tak mengupdate beliau.

Malam ni aku nak kongsikan maklumat yang aku dapat dari insan yang sangat aku kagumi, Encik Ibrahim. CEO syarikat anak-beranak Ibrahim. Masa cuti sem hari tu, aku lupa la pulak bila tarikh dan waktunya peristiwa hitam itu berlaku.

Pada satu petang yang damai dengan angin sepoi-sepoi bahasanya~fuhh ! Damai ya amat. Maka bersembanglah 3 orang hamba Allah iaitu encik ayah, puan mek dan cik aku.

Tengah syok nya menyembang tu, entah macam mana tetiba je boleh kuar pasal isu bacaan dalam sembahyang. Encik ayah cakap lelaki kena kuatkan bacaan waktu maghrib dan insyak. Betul ke? Seriously, sebelom ni aku tak tahu pon. Sumpah ! Baru ni kali pertama aku tahu pasal ni. So, untuk mendapatkan maklumat yang lebih lanjut, maka aku pon mitak tolong lah encik google menerangkan pasal tu.

Aku pon taip lah "hukum bacaan kuat dalam solat". Nak tahu apa yang kuar? Taraaaaaaaa...

encik kucing melakukan aksi yang MELAMPAU~ euuuwwww..malu2 !
eh eh..bukan lah ! Ni hah benda yang kuar~


APAKAH HUKUM KUATKAN BACAAN DALAM MAGHRIB & ISYAK

APAKAH HUKUM MENGUATKAN BACAAN DALAM SOLAT MAGHRIB DAN ISYA',
APAKAH DALIL YANG MENYOKONG BAHAWA PERLU DIBACA SECARA KUAT PADA 2 RAKAAT PERTAMA SOLAT MAGHRIB DAN ISYA' SECARA PERSEORANGAN(BUKAN SECARA BERJAMAAH).

**********************
alitantawi

setakat ana tahu...

hukum menguatkan bacaan dalam solat maghrib,isyak dan subuh adalah sunat dan tidak wajib. dalilnya adalah amalan yang diamalkan oleh Rasulullah SAW sepanjang beliau solat. wallahu a'lam.

******************
Tambahan thtl

Dalilnya yang masyhur ialah "Syallu kama ra`aitumuunii Usyalli" maksudnya "solatlah kamu sekelian sebagaimana kalian lihat aku solat."
[HR Bukhari-Muslim]

Lajnah Daaimah lil Buhuth KSA memfatwakan tatacara kuat perlahan itu hukumnya sunnah dan umat Islam disyari'atkan mengikuti sunnah ini. (Jld 6/392)

Dr Abdul Karim Zaidan dalam al-Mufassal, madzhab Ahmad menetapkan, seseorang yg solat secara sendirian mempunyai pilihan samada nak baca kuat atau perlahan (1/220)

Maka, sunnah ini diberatkan dalam solat berjama'ah tapi dilonggarkan dalam solat sendirian. Sekian

sumber: http://soalsolatumum.blogspot.com/2009/01/hukum-kuatkan-bacaan-maghrib-isyak.html

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...