"Our greatest glory is never in failure, but in rising every time we fall."

08 January 2011

Fenomena bukak tudung di facebook

Assalamualaikum.

Tengok tajuk pon dah tahu kan apa yang aku nak repek kan nanti. "Fenomena bukak tudung di facebook". Kenapa aku pilih facebook sedangkan banyak lagi laman sosial yang lain contohnya twitter dan friendster. Aku pilik facebook sebab aku ni hanya aktif dalam facebook je. Benda-benda lain aku kurang aktif. Friendster + Twitter aku tu dah berkurun kot tak jenguk. Dah jadi sarang jin dah agaknya. Tiang-tiang pon dah repot kot, tinggal nak roboh je.

Apa yang aku nak cakap ni adalah berdasarkan pemerhatian aku. Makin ramai kan yang paparkan gambar yang tidak bertudung? Aku semakin pelik...Kalau kat luar, tudung semestinya tak pernah tinggal. Mesti ada je atas kepala ni hah. Tapi kalau dalam facebook, boleh pulak dia bukak. Pelik kan?

Tak sedar ke erk dosanya sama je kalau dia free hair terus. Bukannya aku nak menggalakkan dia free hair tapi aku pelik lah. Cuba pikir-pikir balik kenapa dia letak gambar-gambar tak bertudung? Mungkin rambut dia baru lepas rebonding kot ! Ataupon baru lepas dikaler- kaler.

Bila cite pasal gambar tak bertudung ni, aku teringat satu cite yang berlaku pada diri aku sendiri. Aku lupa bila kejadian tu. Macam ni al-kisahnya.. Aku ada sorang kawan lelaki non-muslim. Dia ni selalu tanya pasal Islam. Apa yang boleh dalam Islam dan apa yang tak boleh dalam Islam dan macam-macam lagi la. Aku cuba sedaya upaya untuk menjawab soalan dia berkaitan Islam dan cuba ringkaskan sebaik mungkin supaya dia dapat memahami Islam dengan baik.

Ada sekali tu, dia tanya aku berkaitan pemakaian tudung. Macam ni la kira-kira soalan dia. "U masa dalam bilik pakai tudung tak?" Aku pon agak sentap masa tu. Dengan lagak selamba dan malu aku pon jawab
"Actually, dalam bilik kita boleh bukak tudung asalkan tak de orang lelaki yang bukan muhrim kita". Aku pon terangkan lah serba sedikit pasal muhrim-muhrim ni.

Bila je aku siap terangkan pasal tu, tetiba je satu soklan terpancul dari mulut dia. "Boleh tak u ambik gambar u tak pakai tudung then tunjuk pada I". Mak ai..Berganda-ganda sentapnya aku rasa. Mungkin dia non-muslim dan tidak begitu tahu berkaitan aurat. Aku pon cuba la terangkan dengan lebih terperinci kepada dia. Aku jelaskan bahawa aku tak boleh buat macam tu sebab itu adalah aurat.Then dia pon cakap kat aku "Tapi kenapa kakak ipar saya tak pakai tudung?" Haaaaaa...yang tu aku tak leh jelaskan banyak-banyak. Semua bergantung kepada individu masing-masing lah. (Actually abang dia kawin ngan orang melayu dan beragama islam)

Haaaaa... part ni la aku nak kaitkan dengan tajuk kat atas tuh ! "WALAUPUN GAMBAR, dosa tetap sama". See..aku siap buat CAPITAL LETTER lagi tu. Kalau tak paham lagi, tak tahu nak kata apa lah~

Bukan apa..aku kesian lah dengan orang-orang non-muslim. Mesti dorang keliru kan. Ya lah, ada orang islam yang bertudung dan ada jugak yang tak bertudung. Kalau kita sebagai orang islam sendiri boleh bukak tutup tudung, macam mana la mereka nak tertarik dengan islam.

Aku dah tak nak merepek panjang-panjang, takot nanti ada yang mengalami sindrom keboringan. So, rasanya kat sini lah titik penamatnya entri aku ni. Diharapkan agar artikel ni boleh buat orang-orang (not orang-orang di sawah padi tu okay !) yang membacanya berfikir dan mengambil manfaat daripadanya. Aku bukan sape-sape (ayat merendah diri) dan aku pon sedang cuba untuk menjadi yang lebih baik dari sekarang. InsyaAllah.

Sama-samalah kita berfikir untuk menjadi lebih baik ! Sekian, terima kasih.

6 comments:

  1. wahh dh ade blog skunk ekkk... huhuu.. follow cniey...

    ReplyDelete
  2. eh eh encik amin~
    hi3~biasa lah, tok ke la nok lok ko encik amin jah ado belog.

    ReplyDelete
  3. muchas gracias sya !
    aku pon setuju !

    ReplyDelete
  4. thanx mohd andian~
    sekadar kongsi pendapat je~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...