"Our greatest glory is never in failure, but in rising every time we fall."

29 December 2010

"Big Disaster or what? i dont know really"

assalamualaikum.

rajin kan aku update belog? hi3..macam ni lah aku. bila dah mula mengupdate, rasa macam rajin je nak update tapi bila dah hormon kemalasan tu tinggi dalam badan, jangan harap la aku nak sentuh encik belog ni. dah memang sifat daripada dulu lagi..buat sesuatu mengikut mood. sama macam study jugak, masa mood "kerajinan" ada, boleh la aku study tapi kalo dah mood tu takde, memang aku tak kan study.


hari ni aku agak nervous ! first meeting for hbt214 (interpretasi spontan) sangat memberi gambaran yang agak tidak enak di benak fikiran aku ni. apa yang ada dalam kepala aku sekarang ni adalah subjek ni memang mencabar keupayaan aku plus lecturer dah warning awal-awal. kata Dr Leelany, to get an A is not as easy as you think ! and after her briefing, i realize all that ! the things that automaticly came out on my mind is "can i do that?". i wish i do..frankly speak here, i feel like almost dying. with all sort of thing that come lately, the core paper and whatsoever~but i have to settle it down !

berdasarkan apa yang Dr. Leelany gitaw dalam kelas tadi, aku mengeluh dalam hati. mana tak nya, kami kena menginterprete teks secara SPONTAN. try to imagine..and the most bad thing is, we also cant use any "pen" or "pensil" during that recording. OMG ! cant imagine how it would be ! a big disaster or what?

macam mana la nak menginterprete teks daripada bahasa Inggeris kedalam bahasa Melayu secara spontan? tanpa menggunakan kamus or whatsoever which can help me. semestinya memerlukan pengetahuan vocabulary yang excellent dan daya pemikiran yang cekap. firstly, need to figure out the main point of text then translate it. what would happen if i stuck half way?  no  no~cant think negatively. apa yang aku perlu buat sekarang ialah, PRAKTIS ! cuba praktis supaya boleh menterjemah dengan cepat tanpa perlukan bantuan kamus. macam mana kalau teks dari bahasa Melayu kedalam bahasa Inggeris? hi3..have no idea yet ! but, surely have ! aku kena hadapi dengan senyuman je la ~dah la vocabulary ciput je ni. kan best kalau aku boleh hafal kamus ! nak nak kalau kamus dewan yang besar gedabak tu. maunya aku terus boleh jadi interpreter Perdana Menteri. tak pon, leh jadi PTD. wahhh...*aku dah mula berangan dah ni. ikot PM kita p buat lawatan di negara-negara then interprete perbincangan mereka ! wah...besarnya angan-angan ! ok, titik ! fullstop ! stop dreaming ! teeeeeeett~

sekian kot~nak siapkan tugasan pulak. bayangkan, minggu pertama dah dapat tugasan. bukan 1 but 2 skali. kedua-duanya kena hantar next week. tugasan apa? dah namanya penterjemah, mesti tugasan terjemahan. ye dak? harus lah ! tugasan pertama, teks berita yang agak panjang. jenuh aku nak membelek kamus mencari maksud perkataan yang aku tak tahu. teks kedua pulak, semalam Prof Mashudi bagi. teks undang-undang ! masak la kali ni. takpe2..kalo senior-senior sebelum ni boleh buat, kenapa aku tak leh kan? aku pon sama je macam dorang. yakin boleh ! 

sekian, terima kasih. selamat menterjemah~

YES ! YAKIN BOLEH !

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...