"Our greatest glory is never in failure, but in rising every time we fall."

06 January 2013


Welcome To The New World, baby.

Assalamualaikum.

Entri ni aku buat khas untuk anak buah terbaru aku, baby girl which is born on 6/7/2012, 4.06 am.

Welcome to the new world, baby. You’re the apple of our eye. Semoga kehadiran orang baru dalam keluarga Kak Long akan menambahkan kebahagiaan baginya dan kami semua.

Yesterday, I’ve tried hard enough to sleep. Ya lah, sudah lewat kot aku tidur semalam. Almost 2.00 am baru aku boleh tidur. Kononnya nak tunggu hingga baby lahir tapi tak larat lah. Agak lama kak long masuk hospital sebelum melahirkan. Dia masuk hospital around 10 pm dan bersalin around 4 am. Lama juga tu!

Si baby seberat 2.6 kg dilahirkan di HSI (I don’t really know what the word stand for-Hospital Sultan Ismail perhaps). Muhammad Aqeef Darwisy pun dilahirkan kat situ.

Abang ipar aku call pukul 5 lebih, just to informed me that my sister was delivered a baby. I really have a bunch of happiness and really thankful to The Almighty. At that time, biasa la aku mamai-mamai. Masa tu, aku sempat dengar yang “Kak Ila dah bersalin...” then talian terputus. Alhamdulillah, felt relieved to find out at the moment. I don’t really care about the gender, the most important thing is both kak long and baby being in good condition and its good enough for me. Alhamdulillah.

Then, aku teruskan tidur aku yang terganggu tadi. Tak kisahlah baby girl or boy, yang penting kak long dan baby selamat. But then, pukul 6 lebih abang ipar aku call lagi. excited to informed that he was just got a baby girl. Okey fine, Alhamdulillah. So, Izzati akan ada competitor. Heheh.

Around 8 a.m, sekali lagi abang ipar aku call. Dia cerita dengan details what happened last night. I thought he got a chance to go in the labor room but unfortunately not.  Dia tertidur dan tak ada orang kejutkan dia masa tu. Sedar-sedar je, kak long dah selamat melahirkan. Masa kak long lahirkan Izzati dulu pun, dia tak sempat balik kampung sebab ada kerja di jb. So, mek aku yang temankan kak long dalam labor room. At that time, kak long sempat lagi balik kampung and delivered di hospital kb but this time, nope! Si baby nak jadi rakyat jb kot. So, si baby tak boleh la nak beli tanah di kelantan. Hurm!

Actually, kak long tengah kemas pakaian untuk balik kampung. Mereka plan nak balik minggu depan. Frankly speak, risau juga sebab kak long dah pernah masuk hospital before this. Doctor Jufri(one of the doctor at penawar-my sis panel clinic) cakap kemungkinan kak long nak bersalin dan dia terus dihantar ke hospital tapi pihak hospital cakap belum masanya lagi. So, kak long dibenarkan balik tapi doktor remind her that the time will come so soon, maybe before the expected date so she have to be careful. Dia MC beberapa hari and the worst part is, still she have to get to work. There are bundle of job waiting at her table and she have to settle it down before leave. Hari Khamis dan Jumaat tu, dia masih bekerja. Masa tengah kemas-kemas baju tu, tetiba sakit perut. Kebetulan abang ipar aku keluar, pergi office. Nasib baiklah office dia tu dekat je dengan rumah. So, dia terus bergegas balik dan hantar ke hospital berdekatan.
Izzati pulak, dia ikut pak cik dia balik rumah nenek di Kempas. Nasib baiklah rumah mertua kak long agak dekat. So, if anything happen, at least ada orang yang boleh diharapkan.

Masa abang ipar aku balik kelantan hari tu pun, adik ipar dia yang temankan. Time tu, dia tengah tunggu masa je nak bersalin. Alhamdulillah, Allah permudahkan semuanya.

Abang ipar cakap, Izzati dah pandai merajuk sekarang. Mungkin dia akan rasa tergugat kot, kehadiran adik akan buat orang tak sayang dia lagi. Nope darling, still you the one that I love most! Trust me! Kakak cucu sulung Tok Mek dan anak saudara sulung uda, no one can deny it. And my love for you, will never ever being replaced by someone else. Rest assured, darling! But still uda sayang anak-anak saudara yang lain. Uda sayang kamu sama rata sebab kamu semua, sumber kebahagiaan uda!

I can’t even imagine how it feel when a mother giving birth for a child. She have to strugle enough, even broke a nail just to bring us to the world. No wonder, syurga itu dibawah tapak kaki ibu. Bila cakap pasal bersalin, tetiba je aku rasa takut. Erm, tak sanggup hadapi saat-saat itu. Semasa melahirkan, a mom have to carry out an undertaking from start to finish. Kalau dia give up separuh jalan, I don’t really can’t imagine what will happen to the baby. Bayangkan, 9 bulan pregnant dan bila sampai masanya, terpaksa menanggung kesakitan untuk melahirkan. Bayangkan!

I don’t understand and it bugs me when there are people who abandoned their parents as though their parents are meaningless. They don’t know what their parent have gone through. Kenapa sesetengah orang sanggup menderhaka kepada ibunya? Do you know how hard to gave birth to you, and raise you up? Do you realise? Tak sedar ke betapa susahnya nak lahirkan kau, nak besarkan kau, nak didik kau. Kadang-kadang, aku rasa tersentuh bila tengok orang bercakap kasar or tinggikan suara dekat mak  ayah dia. Mule-headed bimbo, really! That’s the perfect word for them!

Aku ni bukannya baik sangat. Aku akui, aku ni agak kasar dan nakal masa kecik-kecik dulu. Selalu lawan cakap mak dan ayah. Aku akan pastikan aku dapat apa yang aku inginkan. Tapi, bila aku dah besar dan boleh fikir, aku cuba untuk perbaiki diri aku. Aku tak nak buat mek dan ayah aku terasa hati or whatsoever. Sebab tu lah, aku cuba sebaik mungkin berlembut dengan mereka. Mereka bersusah payah jaga kita. Lebih-lebih lagi, masa kita kecil. Mak dan ayah berusaha around the clock untuk jaga dan besarkan kita. Ayah pula bekerja keras untuk cari rezeki. In my case, both mom and dad yang bekerja cari duit untuk besarkan kami adik beradik. Parent kami petani, so they help each other to find a penny for us, to grow us up and let us see the world like others! We got perfect education and Alhamdulillah, sekarang kami semua sudah boleh dikatakan agak berjaya. Cuma tinggal adik yang bongsu saja. Harapnya dia pun akan berjaya dan boleh balas jasa mek dan ayah.

Agak panjang aku membebel hari ni. Biasalah, hari minggu dan tak keluar ke mana-mana. Kebetulan, dapat ahli baru dalam keluarga. So, it goes withous saying that I’m really happy! Yeeha~!! Okey, much thanks to Allah.

Rasanya sampai sini dulu. Sehingga berjumpa lagi di lain waktu *bajet diva gitu*. Terima kasih. :-)

Mom out there, you guys are great and amaze me! In fact, i’m not sure that i can be like all of you~ Kamu bertarung nyawa as though one foot in the grave just to bring a baby to the world. Memang mengagumkan! Me respect moms out there!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...