"Our greatest glory is never in failure, but in rising every time we fall."

16 January 2013

Manusia memang macam ni!



Assalamualaikum.

Manusia? Apa itu manusia? “Human being”. Menurut biologi, manusia ni dikelaskan sebagai Homo sapiens. Homo sapiens ni datangnya daripada bahasa Latin. Manusia ni spesis mamalia tapi dilengkapi dengan otak yang berkemampuan tinggi. Manusia ada otak dan akal, okey?

Memang sifat manusia begitu. Bila hadapi masalah, baru nak cari tuhan.

Aku tak cakap pasal orang lain tapi aku cakap tentang diri aku sendiri.
Sudah agak lama aku tidak abadikan diri kepada Sang Maha Pencipta, pemilik diri aku yang abadi.

Aku sudah hampir melupakan-Nya. Walaupun tetap bersembahyang lima waktu tapi hati aku selalu melupakan-Nya.

Namun kini, aku kembali teringatkan-Nya bila aku dalam masalah. Tapi Dia tak pernah marahkan aku walaupun sudah lama aku lupakan-Nya. Sudah lama aku tidak membaca surat cinta daripada-Nya.

Benarlah, hanya Tuhan yang sentiasa disisi kita. Mungkin ada hikmahnya Allah mengujiku di saat ini. Dia ingin aku kembali kepada-Nya dan terus memuja-Nya.

Hanya Dia yang bersedia menerima kita sedangkan seluruh manusia menolak kehadiran kita.

Benarlah, zikir-zikir menyebabkan kita tenang.

Hari ni, jiwa aku sangat tak tenteram. Memang daripada pagi lagi, aku rasa macam ada je yang tak kena. Otak aku ni asyik terfikirkan sesuatu. Dekat office pun, aku tak boleh beri tumpuan sepenuhnya kat kerja. Hari ni sangat tidak produktif. Sepanjang hari, aku hanya mampu siapkan separuh cerita pesantren dan satu cerita cina. Itupun sambung kerja semalam. Entah kenapa, otak ni rasa macam sarat sangat dengan masalah.

Nak mengadu tapi setakat mana sangatlah kita boleh mengadu kepada manusia. Orang lain pun ada masalahnya tersendiri. Takkanlah kita nak bebankan mereka dengan masalah kita pula kan? Tapi, sekarang aku rasa aku terlampau mudah mengadu. Aku rasa, aku patut kembali macam dulu. Dulu, aku jarang menceritakan masalah aku kepada orang lain. Tapi sekarang, aku mudah sangat berkongsi masalah dengan orang lain hingga kadang-kadang, aku risau seandainya masalah aku itu membebankan orang. Mungkin aku tak patut amalkan sikap tu lagi.

Sebelum ni,  semua masalah aku kongsikan dengan Kak Long. Kak Long akan tolong aku selesaikan masalah. At least, buat aku lega. Sekarang, Kak Long pun sibuk. Mana tak nya, dia nak uruskan si baby lagi. Mana nak uruskan si kakak lagi. Mesti sudah tak ada masa untuk dengar luahan aku lagi.

Sekarang, aku perlu belajar untuk hadapi masalah sendiri. Setiap manusia akan ditimpa masalah dan aku tidak terkecuali. Bagaimana aku nak handle?

Sekarang ni, aku memang tak leh fikir macam mana caranya. Buat sementara waktu, aku nak tenangkan fikiran. Aku nak kosongkan fikiran dan tak nak fikir perkara-perkara yang buat fikiran aku kusut. Let the time flies and as time goes, the problems will solve as well. Just wait and see. I hope so. Every cloud has a silver lining orang kata. Tak gitu? Semoga apa yang berlaku, ada hikmahnya.

Guys, doakan aku kuat dan semuanya berjalan dengan lancar ya. Insya-Allah.
Semoga iman kita semua meningkat! Ingatlah, Allah sentiasa ada di sisi bila kita perlukan-Nya. Dia turunkan masalah supaya kita dekat kepada-Nya.

Dia uji kita sebab kita ini hamba kesayangan-Nya.

Sekian saja. Terima kasih.
p/s-lupa nak cakap. Nama baby Kak Long yang kedua ialah Nurul Ainul Insyirah.
     - Untuk bacaan lanjut tentang apa itu manusia, sila klik link ini.
             2) http://ms.wikipedia.org/wiki/Manusia

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...