"Our greatest glory is never in failure, but in rising every time we fall."

15 August 2013

Aku yang dulu, bukanlah yang sekarang.

Assalamualaikum.

Sedang-sedang asyik buat translation, tetiba teringat lagu yang kakak aku pernah sebut masa cuti raya hari tu. TEGAR? Bila teringat tu, terus aku mencari-cari dalam youtube. Rasanya budak ni tengah famous sekarang. Man taknya, dalam utube, banyak lagu-lagu dia.

Rasanya aku tak pernah dengar lagu ni sebelum ini. Baru hari ni aku dengar. Mula-mula dengar, tak rasa lagu ni special tapi bila hayati lirik lagu ni, memang sangat special lagu ni.

Lagu ni dia cite pasal pengamen jalanan. Setakat yang aku tahu, pengamen jalanan ni budak-budak peminta sedekah di jalanan, di Indonesia. Biasanya dia akan menyanyi-nyanyi di tepi jalan dan orang akan bagi sedekah. Kalau kat sini, penyanyi jalanan la lebih kurang.

Bila dengar lagu ni dan hayati liriknya, hati rasa sebak. Memang itulah hakikatnya kehidupan. Bukan selamanya kita susah dan bukan selamanya kita senang.

Saat kita susah, bersabarlah. Susah itu adalah ujian dan Senang itu juga adalah ujian daripada-Nya.

Saat kita susah, ingatlah Tuhan. Saat kita senang, kita tetap ingat Tuhan.

Hanya Allah yang berhak ke atas kita. Tak kiralah sekaya manapun kita, sebesar mana rumah banglo kita, semewah mana kereta kita, akhir sekali kita tetap akan tinggal di dalam tanah yang gelap dan hanya kereta jenazah juga yang kita akan naik bila sudah mati kelak.

Kita semua bakal menjadi jenazah cuma cepat atau lambat saja.

Sekadar nak ingatkan diri sendiri kerana kadang-kadang, diri ini tetap khilaf dan terlupa bahawa semua ini bersifat sementara. Semoga selepas ini, kita boleh berusaha menjadi lebih baik.

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...