"Our greatest glory is never in failure, but in rising every time we fall."

25 August 2013

Si Lidah dan Pedang.

Assalamualaikum.

Pernah dengar ayat "Lidah itu lebih tajam daripada mata pedang". Tahu maksud lidah? Lidah adalah kumpulan otot rangka pada bahagian lantai mulut yang dapat membantu pencernaan makanan dengan mengunyah dan menelan. Lidah juga menjadi salah satu medium penting dalam pertuturan.

Jadi, lidah organ penting, kan? Tak ramai orang yang tahu nikmat lidah dan tak ramai juga manusia yang tahu menjaga lidah.

Manusia? Kalau nak bercakap, main ikut sedap lidah saja. Maklum sajalah, tak kena bayar pun.

Paling penting, orang tahu apa yang dia rasakan. Dia tak sedar, bagaimana perasaan orang yang mendengarnya.

Contohnya kisah Si A dan Si B yang sudah lama tidak bertegur sapa itupun kerana kes mulut Si A. Rumah Si A sememangnya kotor dan bersepah. Lepas tu pada suatu hari yang hening, Si A konon-kononnya jemputlah Si B datang beraya. Si B pon datanglah dengan berbesar hati dan gembira kerana Si A sudi menjemputnya.

Bila Si B datang rumah Si A, dia terkejut dan berkata dalam hati "Eh, dia ni tak reti nak kemas rumah ke?". Dalam hati saja dan Si A tak tahu pasal tu. Mungkin itu tidak menyakitkan hati Si A sebab dia tak tahu.

Nak dijadikan cerita, bila Si B ni nak balik, dia terdengar Si A membebel. Bebelan tu seolah-olah ditujukan kepada Si B. Ayatnya lebih kurang macam ni la, "Kenapa bersepah sangat ni? Rasanya tadi dah kemas.". Agak-agak, Si B terasa hati tak? Ya lah, kata-kata Si A tu seolah-olah cakap Si B yang buat rumah dia tersepah. Si B baru saja nak berfikiran positif tapi bila Si A tu sudah cakap macam tu, terus down sebab Si A seolah-olah salahkan dia.

Okey, itulah kisahnya. Jadi, jagalah mulut kita. Kalau orang sudah menjauhkan diri daripada kita, cuba selidik dan nilai sejauh manakah ketajaman lidah kita. Tak guna kalau minta maaf berkali-kali kalau sudahnya lidah kita tetap sama. Memang kita tak boleh bersifat hipokrit tapi sekurang-kurangnya, sebelum bercakap tu, fikir perasaan orang lain. Mungkin hati orang lain tidak secekal anda dan ada sesuatu perkara yang menyebabkan orang terasa hati. Jadi, think before you speak.

Sekadar nukilan dan tidak ada kaitan antara yang hidup dengan yang sudah mati. Ini adalah peringatan untuk diri sendiri. Kalau ada yang terasa tu, maaflah. Tak tuju kepada sesiapa pun. General.

Sekian, terima kasih.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...