"Our greatest glory is never in failure, but in rising every time we fall."

25 December 2012

Kerja orang yang tak ada kerja.


Assalamualaikum.

Hai. Agak rajin mengupdate blog lately, right? Walaupun tak serajin orang lain, tapi okey la. Nak mulakan balik aktiviti yang dah lama ditinggalkan. Akibat kekangan masa, maka encik blog ni dah tak terurus. Dah bersawang agaknya. Entah-entah dah jadi sarang ular sawa bertelur dah blog ni.

Actually, entri ni ditulis hari krismas bersamaan dengan 25/12/2012. Saat duk keseorangan di rumah, jari ni terasa ringan pula nak update blog walaupun tahu kat rumah tak ada internet connection. But nevermind, esok bolehlah publish. Insya-Allah.

Terasa sunyi plus boring pula seharian di rumah. Maklumlah, seminggu berada di kampung. Bahagia walaupun kadang-kadang terasa agak kesunyian sebab masing-masing sibuk dengan aktiviti harian. Nasib baiklah mak, adik dan anak buah ada. Bolehlah hilangkan boring. Sekarang ni musim hujan, nak keluar pun tak de mood.

Dengar-dengar cerita, Pasir Putih dah naik air. Tetiba je teringat lagu ni. Banjir oh banjir, kampung kita naik air! Banjir oh banjir, kampung kita naik air!

Hehehe. Errr...tapi kampung aku tak pernah banjir. Setakat aku hidup ni, rasanya tak pernah lagi rumah aku naik air. Mintak-mintak dijauhkanlah sebab tak sanggup rasanya. Tak dapat bayangkan kalau naik air, mesti masak nak punggah barang yang berlambak tu. Mintak dijauhkanlah. Amin.

Entri kali ni memang sangat tak bermutu. Err,ok fine. Entri aku sebelum ni pun bukannya ada mutu.

Ini entri sekadar untuk hilangkan kesunyian dan keboringan saat keseorangan di rumah. Semua orang keluar. So, tinggallah aku tercongok keseorangan dirumah. Macam penunggu tasik dayang bunting pula. Tasik dayang bunting ada penunggu ke? Bantai sajalah.
Esok dah kerja. Tadi aku baru siapkan cerita pesantren rock & roll episod 123 yang akan disiarkan di astro esok. Aku tak pasti pukul berapa akan disiarkan tapi yang pastinya di channel pelangi. Aku tahu tak ramai yang langgan channel ni. Ikhlas aku nak cakap, aku sendiri pun tak pernah tengok cerita yang aku buat. Al-maklumlah, rumah aku tak ada astro. HBO jauh sekali. TV pun tak ada. Sedih kan? Tapi Insya-Allah, bulan depan dah boleh tengok TV dan beli peti ais.

Bolehlah beli sikit-sikit barang rumah. Lepas ni, bolehlah tengok TV. Tapi, too much entertainment ni pun masalah jugak. Kat office, aku dah layan cerita hari-hari. Hari-hari mengadap cerita. Kalau tak cerita pesantren rock & roll, mesti critical  moment. Tak pun cerita-cerita cina daripada HBO. Sekali sekala layan cerita tagalog kan best? Harap sangat suatu hari nanti ada cerita tagalog. Cerita spanish dah pernah buat dah. Sekarang ni tengah buat cerita arab. Critical moment tu cerita arab sebenarnya. Ceritanya not bad lah. Pasal kehidupan doktor-doktor. Bila dah tengok cerita tu, aku sedar yang bukan mudah nak jadi doktor. Melibatkan nyawa orang. Kadang-kadang, terpaksa korbankan life sendiri demi patient. Nak-nak lepas aku menginap beberapa hari di hospital sg. Buloh. Aku saksikan sendiri betapa dahsyatnya kehidupan seorang doktor. Makan pun sambil berjalan. Memasing pakat nak cepat. Doktor-doktor tak sempat nak berlenggang ke sana sini. Memasing terkejar-kejar. Memang aku respect gegila dekat para doktor dan bakal doktor sekalian. Anda memang hebat. Harapnya anda ikhlas bekerja dan Allah akan balas jasa anda semua.

Bila bercerita pasal ni, rasa serik gila masuk hospital. Itu kali pertama aku masuk wad dan harapnya itu kali terakhir. Tapi, mak aku cakap... kalau wanita tu, mesti kerjanya keluar masuk wad je. Mana tak nya, masa bersalin nanti mesti kena masuk wad. Lainlah zaman dulu, semua pakat bersalin dengan bidan. Zaman sekarang, kena bersalin di hospital. Bidan-bidan dah pupus dah. Tak ada pelapis.

Masa duk hospital tu, rasa terharu gila. Family sanggup datang dari kampung. Semuanya ad hoc. Tetiba je mak cakap dah on the way nak ke tempat aku. Hahaha! Agak terkejut. Mulanya mereka tak plan pun nak ke mari tapi entah tetiba mereka datang. Hambik kau~tapi elok juga. Tak adalah aku sunyi sangat. Rasa macam nak menangis je masa tu. Bukan rasa nak menangis tapi memang dah menangis pun. Lepas je mak cakap dia dah on the way, rasa tersentuh gila. Mereka memang terbaik! Mek, ayah, abang yie, abang yie, adik dan Pok Rie memang terbaik! Dorang sampai dah waktu malam. Puas minta dengan nurse supaya benarkan dorang masuk. Nurse dah ok, pengawal pula buat hal. Ya lah, dah lewat dan waktu melawat dah habis. Memanglah dorang tak bagi masuk. Tapi last-last, nasib baik dorang dibenarkan masuk juga.

Yang tu satu hal, bab penjaga pula satu hal. Mulanya mek dan adik aku plan nak jaga aku kat hospital. Maklumlah, takut aku susah sorang-sorang duk hospital. Dah lah tangan dua-dua kena cucuk dengan jarum. Satu untuk masukkan air dan satu lagi untuk sedut darah. Macam drakula pula, kan?  Sedih kan? Rasa macam memang tak berdaya. Nak masukkan charger telefon di plug pun tak mampu, terpaksa minta nurse yang baik hati tolong. Nasib baik nurse dan doktor-doktor kat situ baik-baik.

Berbalik pada masalah penjaga tu. Satu masalah pula timbul. Hanya seorang penjaga dibenarkan jaga pesakit dan mestilah saudara pesakit. Tapi masalahnya adik dan mek aku nak jaga aku. Lepas kelentong punya kelentong, akhirnya berjaya jugalah. Satu lagi masalah timbul, adik pulak tak bawak dia punya IC. Macam minah bangla pulak budak tu. Macam mana dia boleh terlupa bawa IC? Eh kata orang. Aku pun pernah terlupa bawa IC masa mai KL dulu. Hahah. Gila takut. Risau gak kalau-kalau ada polis tahan tengah jalan dan mintak IC. Nak cakap apa? Buatnya polis cakap aku ni pendatang asing. Tak ke haru biru?

Tapi bertenang, semua masalah boleh diselesaikan. Akhirnya misi berjaya. Mek dan adik boleh jaga aku. Rasa bahagia sat sebab mek tersayang ada di sisi saat aku dalam kesusahan. Itulah keluarga. Seteruk manapun kita, dia tetap di sisi kita. Ada ke kawan macam tu? Harapnya ada tapi so far, susah nak cari, Kan? Kawan ramai tapi nak cari sahabat, memang susah. Masa tu, memang perangai mengada-ngada aku mai lah. Time tu lah nak bermanja. Siap suruh adik suapkan lagi. Tapi segan pulak sebab bukannya sakit teruk sangat. Adik aku pulak, otai gila. nampak sangat dia sayang aku. Hahah! Apa yang aku suruh, dia buat. Kalau sebelum ni, jangan harap dia nak ikut cakap aku. *Maaf dik, terbocorkan rahsia*. Time sakit ni lah, kita nak tengok orang sayang kita tak.

Mek aku, tak payah diragui kasih sayang dia. Memang aku dah tahu dia sayangkan semua anak-anak dia. Kalau tak, masakan tiap-tiap malam dia call anak-anak dia yang duk jauh. Terbalik pulak kan? Sepatutnya anak yang call mak tapi ni mak yang call anak-anak. Err...tapi ada juga aku yang call dia. Sehari tak dengar suara mek tercinta, rasa hidup ni tak lengkap. Macam ada je yang tak sempurna. Sebab tulah, aku selalu call mek. Kalau time tak ada prepaid, aku dah cakap awal-awal dekat mek. So, dia akan call aku. Kadang-kadang, kalau aku tak angkat phone. Dia akan call housemate aku, tanya keadaan aku. Memang dah kecoh dah kat rumah tu. Mesti dia akan call akak dan abang-abang aku suruh try call aku. Risau katanya. Sweet kan mek aku? Sangat-sangat sweet! Thats why lah  aku sayang gila-gila kat dia plus dia yang lahirkan dan besarkan aku. Dia yang sempurnakan hidup aku. Kalau nak cakap pasal mek aku, memang tak cukup ni. Nanti kalau ada masa dan kesempatan, aku akan buat satu entri khas buat beliau, insan yang teramat aku cintai. Tapi, disebalik kekalutan mek aku time aku tak angkat call, sebenarnya ayah lagi kalut. Dia yang suruh. Dalam diam, ayah sangat ambil berat dengan anak-anaknya. Bagi aku, mereka berdua insan yang paling hebat di dunia! Semoga Allah balas jasa mereka! Memang sampai mati pun aku takkan mampu balas jasa mereka. Terlampau besar ihsan mereka kepada aku.
Terpanjang pula entri kali ni, kan? Bila dah boring tu, semuanya boleh jadi. Padahal kerja banyak tapi tak ada mood nak buat kerja. Hold je dulu kerja tu. Time cuti, kita cutilah. Tak gitu?

Okeylah, rasanya tak naklah merepek pepanjang. Nanti boring pulak nak baca. *macamlah ada yang akan baca, kan?*.

Aku anggap blog ni kenangan aku. Ya lah, banyak perkara yang aku ceritakn dalam blog ni. Blog ni jadi medan aku luahkan perasaan, bercerita etc. banyak benda aku zahirkan dalam blog. Walaupun kadang-kadang, entri aku ni merepek dan tak ada faedahnya. *bukan kadang-kadang tapi memang semua entri aku ni dikategorikan dalam kategori merepek”. Oke, aku dah mula merepek. Sebelum berlanjutan, aku nak stop dululah. Risau nanti encik google block aku sebab tulis entri panjang plus merepek dan tak ada point. Heheh!

Okey, sekian. Wassalam.
Inilah family aku. Tapi tak cukup lagi ni. Kak ila dan family dia tak de. Abang yie pun tak de sebab dia tukang ambik gambar. Nak tahu which one mek aku? Yang pakai baju kuning and tudung hitam tu lah beliau. Ayah aku pulak yang duk sebelah kiri tu. The handsome one. Itulah ratu dan maharaja di hati aku! Sayang mereka~!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...