"Our greatest glory is never in failure, but in rising every time we fall."

02 January 2011

Kaf ba ro kaf alif ta nun

Assalamualaikum..

Apakah yang telah aku tulis nun jauh di atas sana? Kaf ba ro kaf alif ta nun. Apakah itu? Cuba eja betul-betul. Itu bukan bahasa Jerman or what but bahasa JAWI. Eh eh..macam tu ke bahasa jawi? Cop2..bukan bahasa jawi tapi bahasa Rumi, cuma dieja mengikut bahasa Jawi. Apakah? Adakah penerangan aku ni jelas? Erm..aku pon tak paham apa yang aku jelaskan tadi. Nevermind~abaikan saja !

Tetiba je aku teringat cerita dolu-dolu yakni cerita Dunia Baru. Alah..masih ingatkah dikau? Semestinya lakonan Pierre Andre + Liyana + Ann Ngasri + Wan Alyas + Almy Nadia + mak Pierre Andre (aku lupa nama mak cik tu). Teringat dalam citer tu, mak Pierre Andre (Adif nama dalam cite tu) selalu sebut perkataan tu ! Ingat ya Mohd Adif, kaf ba ro kaf alif ta nun ~!! hik3..cam comel je kan !

Pada sapa-sapa yang kurang reti baca jawi, meh sini aku tolong ejakan. K.E.B.E.R.K.A.T.A.N ! cuba lagi sekali..K.E.B.E.R.K.A.T.A.N ! Ha...macam tu lah budak pandai ! K.E.B.E.R.K.A.T.A.N bukannya K.E.B.E.R.A.T.A.N. Keberkatan ni penting sangat kan? Rasanya semua dah tahu apa itu Keberkatan? (ces...perkataan "semua" tu yang tak leh blah. Bajet ada orang baca la ni) So, tak payah la aku membuang masa menerangkan siapakah itu encik Keberkatan. Ke ada yang tak tahu? Kalau ada yang tak tahu apa itu Keberkatan, aku sarankan supaya dia masuk tadika balik. Itu je yang mampu aku lakukan.

Keberkatan penting kan? Masa sekolah dulu, ayah selalu pesan~jangan lawan cikgu. Nanti tak berkat. Bila ingat balik sweet je masa dolu-dolu. Bila ayah kata camtu, aku pon dengan perasaan ingin tahu dan gila-gila bahasa ni pon tanya ayah ~"Kalau dengan cikgu cina pon kena hormat jugak ke? Dia bukannya Islam. " lelebih kurang camtu la dialog aku ngan ayah dulu-dulu.

Haaa..kalau dengan cikgu kita kena hormat, apatah lagi kedua orang tua kita. Memang WAJIB ! No excuses. So, sebagai anak yang cun and hensem~perlu lah menghormati mereka terutama skali si IBU ! Bayangkan lah selama 9 bulan kot duk bawak kita ke hulu hilir..dah la berat. Nak nak kalau anak tu beratnya 3 kilo lebih..yang tu tak termasuk dengan alahan lagi. Termuntah sana muntah sini~

Belum lagi termasuk keringat mereka untuk menyara kita. Kalau di campur-campur semua tu, memang tak kan  terbalas jasa mereka. Sebab tu lah kita wajib menghormati dan menyayangi mereka. Walaupon kita tidak mampu membalas jasa mereka, sekurang-kurangnya kita menjadi anak yang boleh MEMBAHAGIAKAN mereka. Semua tu dah cukup !

Fenomena sekarang ni sudah jauh berubah ! Anak-anak sudah tak menghormati dan hilang kasih sayang kepada kedua ibubapa mereka lagi. Mereka lebih pentingkan orang luar yang baru mereka kenali tak sampai sesaat pon. Mereka sanggup memilih orang luar yang baru dikenali berbanding Ibu Bapa yang bersama mereka seumur hidup. Kalau yang dah kawin pulak..sanggup lebih-lebihkan si isteri berbanding si ibu. padahal isteri ni kita baru kenal dan belum tentu akan bersama kita di masa kita susah tapi si ibu dan ayah ni akan selalu menerima kita tak kira kita macam mana. Miskin kah kita, cacat ke kita..dorang tetap terima kita.

So, sanggupkah kita menyakiti hati orang yang sanggup menyayangi kita sampai macam tu sekali? Cuba fikir la kan..isteri or suami kita belom tentu akan buat macam tu kat kita kan? Ada sesetengah tu, bila isteri jatuh sakit..terus je kawin lain. Apa kes?  Sudahnya mak bapak jugak la yang jaga kita. Ha...fikir-fikirkan lah !

Sekurang-kurangnya kita cuba sedaya upaya untuk tidak menyakiti hati mereka. Walau sebesar zarah sekali pon mereka terasa dengan kita..HABISLAH ! Bersedia lah menerima hukuma Allah. Jangan lah menjadi anak yang derhaka kerana anak yang derhaka tidak akan senang di dunia dan akhirat.

Sama-sama lah kita mengambil iktibar daripada kisah-kisah anak derhaka yang disiarkan di tv-tv. Walaupun itu hanya lakonan namun cite-cite tersebut banyak memberi pengajaran dan membuat kita berfikir tentangnya. Tidak mustahil hukuman-hukuman seperti itu menimpa kita jika kita menderhakai kedua ibu bapa. Semua ni adalah urusanNya. Tak ada yang mustahil bagiNya.

So, sama-sama lah kita berubah. Keberkatan adalah penting dan untuk mendapat keberkatan, salah satu caranya ialah dengan mendapat restu daripada kedua orang tua ~!! Untuk mendapat restu mereka, kita perlu patuh dan mengembirakan mereka selagi mereka tidak menyuruh kita membuat keburukan dan melanggar perintah agama.

Sekian, terima kasih.

p/s : Sayangilah mereka selagi ada waktu dan mereka ada bersama kita. Tunjukkan kasih sayang kita kepada mereka !

5 comments:

  1. like dis =)
    hey yunk join dis :p

    http://luvlyievy.blogspot.com/2011/01/izamir-ridzwan-pendrive-giveaway.html

    ReplyDelete
  2. Hello! Singgah sini lepak-lepak jap tadi dan ohh polo anda!
    Btw lawa blog, happy blogging! and happy new year! :)

    Psst : Bloggis Comel Buat Perkara Tak Patut Jangan Tiru!

    ReplyDelete
  3. hye mr swift~
    time kasih sebab folow saya..terharu kot !
    saya ni bloger tahap ikan bilis lagi..baru nak belajar. encik mesti dah lama berbloger kan~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...